dinsdag 9 augustus 2011

Nina Werkman -- Geding

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =




* webpagina







Geding

De armen vol bewijs, vermeende feiten,
a-causaal verband open en bloot, vervoeg
ik mij bij het hoge gezag, dat het zijn oordeel
velt in billijkheid over mijn hart, over wie
daarin rechtens toegang heeft.

Richt het ten overstaan van de geliefde
tegenpartij zijn onderzoek op het vergrijp,
gerekend naar de gronden van weleer en
wederzijds. Hoe het had moeten zijn.
Stelt het dat niets gebleken is duurzaam
te zijn ontwricht, noch noopt met spoed
vonnis te wijzen. En legt bij de verleden
sanctie geen nieuwe op: was al het voordeel
van de twijfel niet aan u?

Berg ik mijn eisen ongezien. Verschoon
mij van het laatste woord, schik me
in het besluit, laat hem als zekerheid
het uiterste van mijn omstreden plaats,
het recht van overpad.


Nina Werkman (1947)
uit: Antidata (2009)







= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten