woensdag 5 maart 2014

Anoniem -- De vrolijke jongman

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* Het vrolijke bleekersmeisje












De vrolijke Jongman
(Op eene fraaije wijs)

Daar zijn veel meisjes in ons land,
Als men met geld komt in de hand,
Zij vragen naar geen jaargetal,
Al was het ook een oude man.

Dus leef ik vrolijk en verblijd,
Het gaat zoo als het spreekwoord zeid:
Een volle beurs verzacht de min,
Een glorie, moed, verstand en zin.

Wij zijn hier thans in dit vertrek,
Aan de lieve meisjes geen gebrek,
Is er dan geen een die mij bemind?
O neen, zij zwijgen allen stil.

Ik vraag aan wien ik vragen kan,
Het vragen past aan ieder man,
Thans leef ik zonder zorg of druk,
Misschien zoek ik mijn ongeluk.

Ach, lieve min! blijf mij getrouw,
En schenk mij maar een goede vrouw,
Geef mij een meisje dat ik min,
En waar ik meê tevreden ben.

Een meisje zedig, fraai en net,
Niet al te mager, niet al te vet,
Niet al te groot, niet al te klein,
Zoo'n meisje moet mijn vrouwtje zijn.


(Anoniem)
uit: Het vrolijke bleekersmeisje (ca. 1841)






= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten