vrijdag 7 maart 2014

Frans Kuipers -- 2 gedichten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* dbnl
* kb
* over 1
* over 2
* meer uit Molwerk








IK BEN VAN de rivier
en van de wolken boven de rivier.
Ik ben van de romantiek zegt mijn meisje
en soms spreekt men zijn meisje beter niet tegen.
Ik hield van
wandelen en ik hield ervan moe van het wandelen
te liggen op de jas in het gras
in de ritsel en de fluitjes van de zomermiddag
als de vlier, de smeerwortel en de stapelwolken
verkondigden het oneinde
van vlieren, smeerwortels en stapelwolken.




DAT er op aarde geen plek
niet bloed- of traanbevlekt is geloof ik.
Dat in Vught de vogels fluiten zuiver net zo
als ze floten boven de kranken en de kreperenden.

In het onbekommerdheidsblauw in het
geen krimp gevende, geen krans behoevende
onbekommerdheidsblauw van de hemel geloof ik,
in haar buitenmenselijkheid, in haar majesteit.

Door zeeën gedragen en verdubbeld.
Door rivieren rondgebracht en op muziek gezet.
Te drinken gegeven aan wie maar drinken wil.

Astronauten teruggekeerd konden niet meer vergeten
in de zwarte, sterrenbespikkelde ruimte
het onbekommerdheidsblauwe lampje brandend.


Frans Kuipers (1942)
uit: Molwerk (2014)






= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten