donderdag 19 juli 2018

Dana Hokke -- zes gedichten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

in memoriam
vergeten dichter
dbnl
meander








Gewaarwording

Alleen als ik staan blijf
voel ik de wind
als een boom in zijn buigen
en flarden geritsel
als water bewogen
in rimpelend licht.

Niet als ik meegaand
de wind in het zeil volg.

Alleen als ik sta
of er dwars tegenin.


*


Levenslust

Ik hoor er weer bij, ik zit
als een kip
op stenen eieren
en noem mijn wachten broeden.


*


Nijd genoemd

Er is geen woord lief genoeg
voor dat onbeholpen addendum
die lome lustvogel
dat onhandelbaar hoopje gummi
dat meegaand onverwacht
zich verzet en verbazend
uitgroeit boven mijn greep.
Een roerige kikker gevangen.
Waar zit het kikkerrit
dat kil tussen mijn vingers
glipt?


*


Zie je

de woorden
die ik gewoon was te proeven
op dat goudschaaltje
te wegen op mijn tong

de woorden
die ik gewoon was

begonnen me op den duur
samen stuk voor stuk
tegen te spreken.

Dus wilde ik andere.

Ik nam ze van anderen
en liet ze voor mij uitgaan
als kinderen misschien wel
als heraut of herder.
Dat zou ik nog wel zien.

Ze liepen namelijk op stelten.

Maar het moeras
was keihard opgedroogd
beklinkerd, het publiek
drong voor en ik
ben nu ouder en als de dood
zo bang dat we vallen.


*


Zaliger

Ik wens mij de dood niet
een langzame leegte
van weten
afweziger leven,

noch een steen mijn hart
zinkend in duister
onverhoeds
wijder golvend.

Maar mijn sterven een groeien
meelevend
onder mijn huid.

Ik wens mij de dood een gezel.


*


Kenmerk

Opvallend gewoon is liefde
want dat is het blijkbaar.

Daarom gaat mijn taal geen dwaalpaden,
niet langs omwegen naar gezochte vergezichten;
bekend terrein wordt niet opnieuw in kaart gebracht.
Maar rustig volg ik de route van onze voorgangers
en wandel de gebaande wegen naar de gemeenplaats:

vanzelfsprekend liefste
noem ik je liefste.


Dana Hokke (1930-2018)




• Leest allemaal de Onze Taal. Of Zone 5300.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten