maandag 30 juli 2018

Remco Campert -- Droom & Te hard geschreeuwd

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

wikipedia
vpro
kb
citaten
leestafel
tijdlijn vpro





• Remco Campert werd afgelopen zaterdag 89.


Droom

Doorgaans slaap ik, maar soms
wek je mij met nagels
in de thee van mijn droom.

Die ik dronk met Jean-Paul Sartre.
Hij zat in een trein
en bleef er in voor mij.

Hij was vriendelijk. ‘Camus en ik’,
zei hij, ‘hebben land gekocht
buiten Parijs, daar houden we een feest

bijna elke dag’. Het regende
tegen de treincoupé. Het landschap
was van zand. ‘Hier

gaan we huizen bouwen
voor iedereen. Schrijf maar op
wat ik zeg en publiceer het stiekum’.

Hij glimlacht en maakt plaats
voor Ella Fitzgerald. Wat een
vriendelijke dame! Ze

ruikt naar kruiden. Heeft
ze rheumatiek? Ze is overigens
vol leven en giert

om mijn vriend van vroeger
die zijn moeder ontvlucht
en met mij pokeren wil.

(1952)

*


Te hard geschreeuwd?

Nu Roland Holst oud geworden is
en vierregelrijmen wisselt met Vestdijk,
weggelopen demonen tracht terug te roepen,
en men Voeten een belangrijk dichter vindt,
wordt het tijd dat wij iets laten horen,
een stem dwars door puinstof heen,
die glipt door de spijlen van het bedskelet,
die nooit de baard in de keel wil hebben,
die wil bevechten een groot geluk of ongeluk
(een klein geluk is geen geluk),
die door schade en schande
nooit wijzer wil worden.
Een stem, die door alle huizen zingt
het water doet overkoken en
de stoppen der berusting doet doorslaan.
Een stem, waarvan het geluid zich voortplant
door de buizen onder de vermoeide stad
en die antennedraden op maanlichtdaken
doet trillen, trillen, trillen ...
Zo'n stem; eerder rusten wij niet.

(1950)

Remco Campert (1929)




• Leest allemaal de Onze Taal. Of Zone 5300.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten