vrijdag 3 augustus 2018

Boudewijn Büch -- Boekenlust I & II

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

wikipedia
dbnl
vpro
kb
schrijversinfo
in memoriam







Boekenlust

I

de dood in duizend delen
ik bewoon haar wanden
ga voor hen uit stelen
en leef met duizend onderpanden

voor steen betaal ik weliswaar de huur
balken, kranen en het woongemak,
maar houd hier beter agentuur
in letterkundig onderdak

dit is een sterfhuis van papier -
want aanstonds komt de dief & antiquaar
die maakt catalogus en goede sier
met 'zeldzaam', dit 'ongekende exemplaar'


II

soms denk ik dat mijn huis
uit boeken is gebouwd
en staat als dwangbuis
om mij heen gestouwd

door die ene deur
ontvlucht ik deze stad
maar ruik op straat nog geur
van dat beduimelde bedrukte blad

ga gedreven binnen bij antiquaren,
dwaal langs banden in hoge kasten,
koop ‘onvindbaar’ in ‘schone exemplaren’
om die thuis weer op te tasten

het is steeds verhuizing van de dood:
oud papier om afgereden lood


Boudewijn Büch (1948-2002)
uit: Het androgyn in ska (1985)





• Leest allemaal de Onze Taal. Of Zone 5300.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten