donderdag 23 augustus 2018

William D. Kuik -- drie gedichten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

stichting dirkje kuik
wikipedia
dbnl
campusblog



• zelfportret





Uitzicht

Gespiegeld in dun vensterglas
zag ik, bijna maart, een late achtermiddag,
begroeid met vale plukjes vlas
het vlezig omtrek van mijn kaken,
het amateur stilleven van de kop.
Bierpul, maat voor hersens, asbak zonder poten.


*


De egel

Naast de muis met handen, de dode mol,
het sieraad van de aanspreker,
hoe eenvoudig scheen de egel op het kerkhof.
Gevangen in een padvindershoed,
verweerde hij zich slechts met zijn stekels
de neus in de maag.
Later, tot rede gebracht,
zocht hij scharrelend zijn weg naar mijn schoen.
Verwisselde het tijdelijke met de eeuwigheid,
het amen van een arsenicumeter.
Verlokt door de melk, het kruidige vlees,
kwam hij zacht fluitend, dwaas uit de vuilnisbak,
in een te kwaad seizoen.


*


Voor Walter

Eigenlijk houd ik van de winter, Mitty*
als het ijs gemeen blauw ziet,
de wind een feestneus maakt.
Dan ben ik Kazan de Wolfshond,
ik snuif de geur op van dunne repen gebakken spek,
half blind strompel ik door de hoge sneeuw naar de hut,
O, joker.
Maar het was dit jaar een kwakkel.
Veel, veel regen, soep in een lauw kommetje.
Dat heeft natuurlijk ontegenzeggelijk ook zijn bekoring.
Met de ijzeren muts, gehoornd, stond ik aan het strand,
treurig rustend op mijn speer,
de gele snor van mijn neef langs de mondhoeken,
nadenkend, noordelijk, zwijgend.
Ik wachtte op de schepen, die niet terugkomen,
oude Sigurd met de losse tanden.


William D. Kuik (1929-2008)
uit: 45 gedichten (1969)

* Walter Mitty


• Leest allemaal de Onze Taal. Of Zone 5300.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten